TÄRKEÄÄ! Luethan ohjeen huolellisesti läpi.
Viesti sisältää ohjeet ja täyttöpohjan oman organisaatiosi Kanta-käyttöoikeuksiin liittyvien tietojen määrittelemiseen ja täytetyn lomakkeen palauttamiseen.
LADATTAVA LOMAKE TÄSSÄ:
Tarve perustuu lakimuutoksiin, joita asiakkaidemme tulee noudattaa.
___________________________________________________________________
Asetus sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöoikeuksista
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut asetuksen, jolla säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöoikeuksista asiakastietoihin. Asetus astui voimaan 30.6.2023. Terveydenhuollon organisaatiot ja itsenäiset ammatinharjoittajat ovat itse vastuussa lain noudattamisesta omien tietojensa osalta.
Organisaatioiden tulee suunnitella käyttöoikeudet siten, että työntekijöillä on pääsy vain sellaiseen tietoon, jota he työtehtäviensä perusteella tarvitsevat. Asetukseen ja sen soveltamiseohjeeseen voi tutustua alla olevissa lähteissä:
- Asetus: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20220825
- Soveltamisohje: https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULKOSO
__________________________________________________________________
Lisätietoa: Tiedote sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöoikeuksista 8.5.2023, https://blog.ajas.fi/2023/05/ennakkotiedote-terveydenhuollon-roolien-tarkistaminen-kannassa/
sekä: Tiivistelmä terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöoikeuksista
Kenen on täytettävä ja palautettava liitteenä oleva tiedosto?
Vastaukset tarvitaan kaikilta asiakkailtamme, joilla on voimassa oleva Kanta-tilaus.
a) Itsenäiset ammatinharjoittajat, joilla on oma Kanta-toimitussopimus täyttävät omaa rooliaan koskevat tiedot.
b) Organisaatiot täyttävät ja lähettävät yhdellä kertaa kaikkien organisaatiossa olevien roolien käyttöoikeuksien määrittelyt.
Mitä tietoja täytetään ja palautetaan?
Jokaista roolia varten valitaan ne näkymät ja sisällöt Kannassa, mitä roolin haltija työtehtävänsä kannalta tarvitsee muokkausta ja katselua varten.
Miten lomake täytetään ja palautetaan?
Ladattavaan Organisaation-roolipohja -Excel-tiedostoon täytetään yksi rooli per tiedosto. Jos organisaatiossa on useita rooleja, täytä jokaisesta roolista oma excel-tiedosto.
Rooleja ovat esimerkiksi: Lääkäri, Sairaanhoitaja, Kätilö, Fysioterapeutti, Osteopaatti, Naprapaatti, Hieroja, Psykoterapeutti, Jalkaterapeutti, Toimintaterapeutti.
Yrityksestä palautetaan kaikki roolit yhdellä kertaa.
Palautus sähköpostilla: asiakaspalvelu@ajas.fi
Lomakkeen täyttövinkkejä
1. Näkymät: (SIS, ANE, KIR…)
Aloita rastittamalla ne näkymät, mitä itse käytät / tässä roolissa käytetään potilasmerkinnän kirjaamiseen Kantaan. Näihin näkymiin tarvitaan sekä Muokkaus että Katselu -oikeudet.
2. Arvioi ja rastita tämän jälkeen lisäksi ne näkymät, mihin roolin ja tehtävän puolesta tarvitaan Katseluoikeudet.
3. Näkymät ja toiminnot, mitkä eivät ole kaikille käytettävissä (Merkitty: Mahdollinen vain erikoistilauksesta) voi jättää huomiotta. Esimerkki: Fysioterapeutin rooliin ei tarvitse rastittaa mitään Resepti-oikeuksia.
Lisätietoa näkymistä löytyy mm. Potilastiedon kirjaamisen yleisoppaan jaksosta 5.
4. Laadittujen roolien käyttöoikeuksien liittäminen käyttäjiin
4.1. Jos yhteys on yksiselitteinen, liitosta henkilöihin ei tarvitse tehdä. Esimerkki: Jos henkilön ammattioikeuskoodi on “100 laillistettu sairaanhoitaja”, liitämme laaditun Sairaanhoitajan roolin kaikille niille organisaatiosi käyttäjille, joilla kyseinen koodi on.
Valvira – Ammattioikeudet (paina Koodit): https://koodistopalvelu.kanta.fi/codeserver/pages/classification-view-page.xhtml?classificationKey=355&versionKey=433
4.2. Jos kahdella saman roolin käyttäjällä on erilaiset työtehtävät, joiden perusteella heille tulee laatia erilaiset käyttöoikeudet, silloin täytetään 2 erilaista roolia ja merkitään nimillä kenelle kyseisiä rooleja käytetään.
Laadittujen ja palautettujen roolien säilytys
– Yrityksen on säilytettävä antamansa vastaukset itse.
– Voit tarvita niitä esimerkiksi jos viranomaiset tai muut sidosryhmät tulevat kysymään teiltä näitä tietoja.
– Tarvitset niitä aina, kun Kanta käyttäjiä tulee lisää organisaatioon.
Jatkossa uusista Kanta käyttäjistä on ilmoitettava VRK/Sote-ammattikortin rekisteröintinumeron lisäksi rooli / roolinkuvaus, jotta voimme käyttäjälle lisätä käyttöoikeudet Kantaan.
– Päivitystyön hintaan ei sisälly käyttäjien/organisaation tietojen säilyttäminen sen jälkeen, kun muutokset Kantaan on tehty. Selvitystyöt erillisen hinnaston mukaan.
Tuki
Viranomaissuositus on aina ollut, että Kannassa saa katsoa vain niitä tietoja, mitkä potilaan hoidon kannalta on oleellista tietää.
Ammatilliset kysymykset: Emme valitettavasti pysty ottamaan kantaa ammatillisiin kysymyksiin kovin tarkasti. Jos olette epävarma millaisia katseluoikeuksia tarvitsette, olkaa yhteydessä omaan liittoonne, kokeneempiin kollegoihinne tai viranomaisiin.
Tekniset kysymykset: Jos lomakkeen täyttöpohjassa on epäselvyyttä, olkaa yhteydessä meihin.
Hallinnolliset kysymykset: Meillä on valitettavasti vain rajalliset mahdollisuudet vastata hallinnollisiin kysymyksiin kuten kenelle olette tilanneet Kanta oikeudet tai mitä rooleja heillä on. Luonnollisesti te tunnette organisaationne ja henkilöstönne paremmin.
Hinnat
Ilmoituslomakkeella palautettujen tietojen päivittäminen Kantaan sisältyy avausmaksuun.
– Hintaan ei sisälly lomakkeiden säilytystä, hallinnointia tai muuta tukea tai esimerkiksi selvityspyyntöjä jo palautettujen roolien sisällöstä.
Palveluun sisältymätön tuki
– 80 €/tunti, minimiveloitus 0.5/tuntia
Opastus etäyhteydellä – sisältää avustamista ja lomakkeen tulkintaa, ei ammatillisia neuvoja
– Saatavana vain rajoitetusti
– 100 € / rooli