Tekniset tiedotteet

Tällä sivulla tiedotamme järjestelmissä havaituista vikatilanteista heti niiden ilmettyä sekä huoltotoimenpiteistä mahdollisimman ajoissa. Jos webhotelli tai online-ajanvarausjärjestelmä ei toimi, luethan tämän sivun ennen yhteydenottoa.

Palvelinten tila, Vikailmoitukset

 

Nyt ajankohtainen:

 

Tulevat päivitykset

Ohjelman päivityksistä: Päivityksen uusimpaan versioon voi asentaa manuaalisesti myös Ajas osto -paketista. Tai jos päivitys jostakin syystä epäonnistuu, sen voi korjata asentamalla Ajas osto-paketin vanhaan asennuskansioon, jolloin ohjelmatiedostot ylikirjoitetaan.

Tulevat huoltotoimenpiteet:

 

Toimintakatkokset:

- 26.1.2016 12:19 - 13:07 Upcloudin palvelinsalin ajoittaista hitautta/epävakautta verkkoyhteyksissä palvelinsalin pääreittittimen hajoamisesta johtuen.  Verkkovika on nyt korjattu. Tilanne aiheutti lisäksi kuormittumista, jonka jälkiseurauksena kello 18-18:30 osa yhteyksistä ei mennyt läpi. Lisätietoja osoitteessa http://status.upcloud.com
Nettivaraus5 -palvelinsali Upcloudilla on tästä huolimatta kokonaisuudessaan erittäin luotettava 99,965% tavoitettavuudellaan. Tämä tarkoittaa, että palvelin on ollut vain vähän päälle 3 tuntia tavoittamattomissa koko viime vuonna. Selvitämme kuitenkin aktiivisesti uusia ratkaisuja luotettavuuden parantamiseksi entisestään. Näistä yhtenä vaihtoehtona on siirtää halukkaiden asiakkaiden tiedot ulkomaille hajautettuun palvelinjärjestelmään.
- 10.12.2015 14:47 - 15:44 Upcloudin palvelinsalissa sekä mm. Sigmaticilla kummassakin verkko laajamittaisesti tukossa. Haittasi melkein kaikkien palveluidemme toimintaa.
** lisätietoa 11.12.2015: Saimme nyt kattavan selvityksen eilisestä kolmanteen osapuoleen kohdistuneesta palvelunestohyökkäyksestä, joka tukki palvelinsalin runkoverkkoyhteyden ja esti/hidasti Ajas-palveluiden sekä monien muiden palveluidemme toimintaa. Palvelunestohyökkäys oli niin voimakas, että se oli koko runkoverkon mittakaavassa merkittävä, eikä sitä ei voitu enää palvelinsalista käsin torjua. Runkoverkko-operaattori aloitti lähes välittömästi 15:47 toimenpiteet, jolla hyökkäyksen vaikutukset saatiin tunnin kuluessa tasaisesti vähennettyä merkityksettömäksi.
Kansainvälinen rikollisjärjestö oli lähettänyt palvelinsalille uhkauksen ennen hyökkäystä. Asiasta on raportoitu viranomaisille sekä verkkorikollisuuden torjuntaan keskittyneille organisaatioille. Hyökkääjien uudet tavat on opittu ja runkoverkko-operaattori pystyy jatkossa minimoimaan vastaavanlaisen hyökkäyksen haitat nopeammin.
Pahoittelemme teille aiheutuneita haittoja, jotka eivät johtuneet valitsemastamme palvelinsalista vaan kansainvälisestä rikollisesta toiminnasta. Haitat minimoitiin tehokkaasti ja niin nopeasti kuin mahdollista. Torjuntaan keskitetään jatkossa entistä enemmän resursseja. Uuden Upcloudin palvelinsalin tavoitettavuus on ollut kokonaisuutena tänä vuonna 99,97 % ajasta. Hyökkäys näkyi myös maailmankartalla http://www.digitalattackmap.com Mikäli teillä on katkokseen liittyen kysyttävää, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.

- 20.11.2015 12:42 - 12:52: Louhella jälleen ongelmia. Siirrämme loputkin asiakkaamme uudelle palveluntarjoajalle mahdollisimman nopeasti. Pahoittelemme edelleen tilannetta.
- 18.11.2015 9:20 - 9:35: Louhella jatkuvat palvelunestohyökkäykset / palvelinkatkokset. Nyt yli puolet asiakkaistamme on siirretty uuteen palvelinsaliin. Kaikkia ei ehditty vielä valitettavasti siirtää, mutta työt jatkuvat joka päivä niin kauan, että kaikki on siirretty. Ottakaa meihin sähköpostilla yhteyttä niin lisäämme teidät seuraavaksi siirrettävien listalle! Kaikki asiakkaat tullaan siirtämään pois Louhelta joka tapauksessa niin pian kuin mahdollista. OLEMME SIIRTYNEET POIS LOUHEN PALVELUISTA.
Yleisohjeet siirron jälkeen:

- Siirron jälkeen Asiakashallinta on käynnistettävä uudelleen
- Internet-ajanvarauksessa käytettävissä linkeissä (hallinta/asiakaspuoli) nettivaraus -osa sanasta suositellaan korvaamaan sanalla nettivaraus5, minkä jälkeen kaikki linkit käyttävät uutta palvelinta. Vanhatkin linkit toimivat, mutta ovat alttiita katkoksille.

- 17.11.2015 9:48-14:00 Louhella jatkuvat palvelunestohyökkäykset / palvelinkatkokset. Ehdimme eilen siirtää noin viidenneksen lisää asiakkaitamme uudelle palvelimelle. Työt asiakkaiden siirtämiseksi pois Louhen palvelinsalista jatkuivat. Palvelinsalin omaa tiedotusta voi seurata https://www.facebook.com/louhinet
- 16.11.2015 10:05-10:30, 11:45-12:14 ja 14:48-16:32 Louhen palvelinsalin verkossa yhteyskatkoksia. Louhi ilmoitti ongelman aiheuttajaksi Louhen verkkoon kohdistuneen laajan palvelunestohyökkäyksen, joka sai verkkoyhteydet tukkoon.
- 4.11.2015 0:00-04:00 Louhen palvelinsalin (nettivaraus.ajas.fi) verkkoyhteyksiä parannetaan. Katkoksia tapahtuu koko aikavälillä. 
- 30.9.2015 klo 11:30 - 12:00: Nettivaraus 5 palvelimella ja osassa webhotelleja globaali palvelinvika.
- 4.9.2015 klo 20:20 - 20:45: Nettivaraus 5 palvelimella ja osassa webhotelleja palvelinvika. Vika on korjattu.
- 29.08.2015 10:30-15:00. Häiriö Louhen palvelinkeskuksessa. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa katkosta. Olemme testanneet eri vaihtoehtoja jo parin vuoden ajan ja alamme tällä viikolla siirtää käyttäjätilejä erittäin luotettavien verkkoyhteyksien palvelinsaliin.
- 13.08.2015 13:41-13:56 verkko-ongelmia. Osalta käyttäjiä häiriö esti liikenteen kokonaan ja osa yhteyksistä hidastui. Pahoittelemme kolmannesta osapuolesta johtunutta tilannetta.
- 09.04.2015 16:25-16:33 Louhi.fi palvelinkeskuksen verkossa ongelmia.
- 09.03.2015 09-15:00 Nimipalveluissa globaali ongelma, joka aiheutti satunnaista epävakautta palveluissamme. Lue uutinen: http://www.theregister.co.uk/2015/03/09/enom_dns_outage/
- 07.01.2015 01:00-10:20 Louhi.fi palvelinkeskuksen järjestelmät olivat tavoittamattomissa odottamattomasta verkkolaitteen rikkoutumisesta johtuen. Katkos kosketti kaikkia Ajas-järjestelmän käyttäjiä.  Viime vuonna Ajas-palvelu oli kuitenkin tavoitettavissa 100% ajasta, katkoksia ei ollut siis lainkaan vuonna 2014. Pyrimme aina 100 % tavoitettavuuteen, mutta aina siihen ei ihan pystytä odottamattomien syiden takia.
- 02.09.2014 16:00-16:15 Sigmatic palvelinkeskuksella huoltokatko, laitteiston uusiminen. Vaikuttaa ajas.fi-sivustoon. Ei nettivarauksen eikä asiakashallinnan toimintaan.
- 27.08.2014 16:00-17:00 www.ajas.fi palvelimen huoltotyö aiheuttaa katkoksen www.ajas.fi nettisivujen toimintaan. Tällä ei ole vaikutusta Internet-ajanvarauksen tai Asiakashallinnan toimintaan.
- 11.12.2013 18:30-19:07 Louhi Net Oy:n palvelinkeskuksen verkkoyhteyksissä ongelmia. Tämä koskettaa Ajas-käyttäjiä. Seuratkaa operaattorin tiedotusta osoitteessa https://www.facebook.com/louhinet
-23.02.2013 14:00 SMS-viestijärjestelmän puhelinyhteydessä katkos. Ongelma korjattu.
-05.02.2013 19:00-23:00 Päivän aikana Woima palvelinsalissa on ilmennyt päivällä UPS-järjestelmän rikkoutuminen. Vika on häirinnyt tämän päivän aikana kahteen otteeseen palveluiden toimintaa. Ongelma vaikuttaa erityisesti joidenkin webhotelliasiakkaidemme nettisivuihin ja palveluihin. Palvelinsali on yön aikana korjattu ja ongelmat ovat poistuneet.
-15.08.2012 16:30-18:30 Woima palvelinkeskuksen verkossa oli hidastelua. Tämä vaikuttaa joidenkin webhotelliasiakkaidemme nettisivuihin.
Asia on nyt kunnossa.
-19.07.2012 12:14-12:25 Woima palvelinkeskuksen verkossa sähkökatkos. Tämä vaikuttaa joidenkin webhotelliasiakkaidemme nettisivuihin. Asia korjattu.
-20.02.2012 12:49-13:32 Louhi.fi palvelinkeskuksen verkkoyhteyksissä merkittäviä katkoksia. Katkos vaikutti suurimpaan osaan palveluistamme. Yhteydet ovat nyt taas kunnossa. Tarjoamme tällaisissa tapauksissa reaaliaikaisia tiedotteita Eneroc Facebook -sivuillamme. Varajärjestelmän rakennustyöt etenevät vauhdilla ja pyrimme pääsemään vastaavista katkoksista eroon mahdollisimman lopullisesti.
-15.02.2012 12-14 Louhi.fi palvelinkeskuksen verkkoyhteyksissä merkittäviä katkoksia. Katkos vaikutti suurimpaan osaan palveluistamme. Yhteydet ovat nyt taas kunnossa. Tarjoamme tällaisissa tapauksissa reaaliaikaisia tiedotteita Eneroc Facebook -sivuillamme. Ryhdymme rakentamaan varojärjestelmää, jotta edes jonkinlainen yhteys saataisiin pysymään tällaisten katkosten yhteydessä.